Asociaţia Profesorilor de Istorie din România
protestează asupra eliminării orelor de istorie din orarul elevilor de clasa a XII-a care învaţă la filiera tehnologică.
În epoca contemporană istoria constituie un instrument prin excelenţă de menţinerea identităţii naţionale, de cultivare a spiritului cetăţeniei democratice, europene.
În anii din urmă istoria, ca obiect de studiu în şcoală în România, a constituit şi încă constituie ţinta a nenumărate atacuri, de cel mai multe ori politice, pornite fără nici un motiv plauzibil. Fără o consultare a specialiştilor în domeniu, fără o analiză prealabilă, planurile-cadru şi mai ales, numărul de ore, în care istoria este predată în şcoala românească, a scăzut dramatic.
După numeroase eforturi, istoria se predă în şcolile din România, începând din anii 1999-2000 şi până astăzi, lucru foarte apreciat de forurile internaţionale, pe teme şi direcţii de studiu, pe baza competenţelor generale şi în conformitate cu cele mai înaintate criterii europene, prevăzute de Recomandarea No. 18/2001 a Consiliului de Miniştri ai Consiliului Europei, care subliniază importanţa studierii istoriei la toate nivelele de învăţământ şi cere guvernelor semnatare al Convenţiei Culturale Europene să acorde o atenţie deosebită predării istoriei. România este unul dintre iniţiatorii acestei recomandări europene.
Istoria ca obiect de studiu se predă astăzi, la toate nivelele de educaţie liceală, clasele IX-XII. Abordarea istoriei se face într-un cadru foarte larg, integrând istoria naţională în context european.
Recent, predarea istoriei românilor este serios afectată printr-o simplă decizie a conducerii Ministerului Educaţiei Cercetării şi Tineretului. Prin Anexa no. 4 la Ordinul 3310/2.03.2009, privind planurile-cadru la liceele tehnologice, sub pretextul reducerii la 30 ore pe săptămână a orarului elevilor de liceu, Istoria Românilor a fost ştearsă, pur şi simplu, de la clasa a XII-a de la liceele tehnologice, fără nici o explicaţie care să aibă legătură cu finalităţile ciclului liceal de învăţământ sau cu abordarea coerentă a disciplinelor incluse în curriculumul naţional.
În condiţiile în care Istoria Românilor (de la romanitate, până la perioada comunistă) reprezenta 80% din conţinutul disciplinei pentru clasa a XII-a, credem că eliminarea acestei discipline din planul-cadru de învăţământ reprezintă un gest, absolut funest, cu consecinţe greu de precizat, din care totuşi se întrevăd, între altele, lipsirea elevilor de cunoaşterea propriei istorii, afectarea statutului istoriei ca disciplină de bacalaureat şi a profesorilor titulari sub normă.
Aflând că nimeni dintre cei direct interesaţi - inspectorul general de specialitate din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, profesorii din ţară, Comisia de Istorie de pe lângă Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării nu a fost consultaţi şi deoarece nu s-a oferit nici o explicaţie plauzibilă, Biroul de Conducere al Asociaţiei Profesorilor de Istorie din România-APIR-Clio protestează asupra acestei decizii de neînţeles şi solicită conducerii Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării să revină deîndată asupra acestei decizii.
În actualele condiţii Istoria Românilor se mai studiază doar la filiera teoretică şi vocaţională, unde, în funcţie de profiluri şi specializări, se studiază din trunchiul comun, de la o oră pe săptămână (teoretic, profilul real), la 3 ore pe săptămână (doar la profilul teoretic – clasele de ştiinţe sociale).
Biroul de Conducere al APIR Clio
10.03.2009
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
2 comentarii:
Buna seara!
As vrea sa imi fiti alaturi in demersul de reintroducere a orei de istorie in programa de clasa a 12-a filiera tehnologica. V-am dat un email pe aceasta tema. VA MULTUMESC!
Trimiteți un comentariu