Sunt puţini aceia care ştiu faptul că, potrivit noilor planuri cadru aprobate prin Ordinul M.E.C.I. nr. 3310 din 2 martie 2009, în anul şcolar 2009-2010, istoria nu se mai studiază la clasele a 12-a şi a 13-a de liceu la filiera tehnologică.
În acest an şcolar, la liceele tehnologice istoria se studiază într-o singură oră la clasele 9-12 liceu, filiera tehnologică şi la clasele X-XIII la S.A.M. La clasele a 9-a si a 10-a liceu se studiază aşa-numita Istorie integrată, în care lecţiile de istoria românilor alternează cu acelea de istorie universală. La clasa a 11-a liceu se studiază probleme ale Istoriei Europei în secolul XX, de fapt un amestec de istorie, cultură civică, politologie, sociologie, istoria religiilor. Doar la clasa a 12-a se studiază Istoria Românilor în proporţie de 80-85%.
Reprezentanţii M.E.C.I. s-au gândit să scoată din planul cadru tocmai istoria de la clasa a 12-a. Singura explicaţie ar fi aceea că elevii studiază prea multe discipline, au un program prea încărcat si de aceea trebuie scoase câteva ore, eventual câteva discipline. Trebuia să se renunţe la ceva şi s-a renunţat la istorie.
Elevii noştri au dreptul să aibă un program mai puţin încărcat, dar nu cu această condiţie inacceptabilă a sacrificării disciplinei istorie. Istoria ar trebui sa fie disciplină obligatorie la examenul de bacalaureat, alături de limba şi literatura română. Şi noi ce facem? O scoatem din planul cadru la clasa a 12-a pentru 60% din elevii de liceu. Elevii liceelor tehnologice sunt astfel discriminaţi prin faptul că nu au posibilitatea să studieze istoria tocmai la vârsta la care elevii ar putea să înţeleagă mai bine, să analizeze cu spirit critic evenimentele şi procesele istorice şi să le aprecieze la justa lor valoare.
Cum poate cineva să nu înţeleagă faptul că nimic nu este mai important pentru un român decît limba, pământul, credinţa, istoria. Trebuie să ne aducem mereu aminte de aceia care ne-au făcut să fim ceea ce suntem şi trebuie să ne preţuim eroii. Dar trebuie mai întâi de toate să îi cunoaştem. Cum şi unde am putea să îi cunoaştem, dacă nu la orele de istorie?
Istoria nu poate fi scoasă din planurile cadru la clasele a 12-a şi a 13-a, filiera tehnologică pentru că noi suntem români. Ceea ce se studiază în anii anteriori este istoria altora şi nu istoria neamului românesc. Se poate scoate orice altă oră, orice altă disciplină, dar nu se poate scoate unica ora de istorie de la clasa a 12-a, de fapt unica oră de Istoria Românilor! Copiii noştri au dreptul şi obligaţia să-şi cunoască, să-şi înţeleagă şi să-şi asume istoria. Altfel vom deveni un popor care nu-şi va mai cunoaşte trecutul, rădăcinile, nu vom mai şti de unde venim şi încotro ne îndreptăm.
Dacă acceptăm această situaţie, atunci ne merităm soarta. Cred că istoria nu ne va ierta, dacă nu vom corecta această gravă eroare. Istoria neamului românesc trebuie să rămână în continuare materie de studiu pentru toţi elevii de liceu şi nu doar pentru cei de la liceele de elită, pentru că altfel vom fi o naţiune dezrădăcinată.
(Articol publicat în ,,Tribuna Învăţământului'' din 15-21 martie 2009)
În acest an şcolar, la liceele tehnologice istoria se studiază într-o singură oră la clasele 9-12 liceu, filiera tehnologică şi la clasele X-XIII la S.A.M. La clasele a 9-a si a 10-a liceu se studiază aşa-numita Istorie integrată, în care lecţiile de istoria românilor alternează cu acelea de istorie universală. La clasa a 11-a liceu se studiază probleme ale Istoriei Europei în secolul XX, de fapt un amestec de istorie, cultură civică, politologie, sociologie, istoria religiilor. Doar la clasa a 12-a se studiază Istoria Românilor în proporţie de 80-85%.
Reprezentanţii M.E.C.I. s-au gândit să scoată din planul cadru tocmai istoria de la clasa a 12-a. Singura explicaţie ar fi aceea că elevii studiază prea multe discipline, au un program prea încărcat si de aceea trebuie scoase câteva ore, eventual câteva discipline. Trebuia să se renunţe la ceva şi s-a renunţat la istorie.
Elevii noştri au dreptul să aibă un program mai puţin încărcat, dar nu cu această condiţie inacceptabilă a sacrificării disciplinei istorie. Istoria ar trebui sa fie disciplină obligatorie la examenul de bacalaureat, alături de limba şi literatura română. Şi noi ce facem? O scoatem din planul cadru la clasa a 12-a pentru 60% din elevii de liceu. Elevii liceelor tehnologice sunt astfel discriminaţi prin faptul că nu au posibilitatea să studieze istoria tocmai la vârsta la care elevii ar putea să înţeleagă mai bine, să analizeze cu spirit critic evenimentele şi procesele istorice şi să le aprecieze la justa lor valoare.
Cum poate cineva să nu înţeleagă faptul că nimic nu este mai important pentru un român decît limba, pământul, credinţa, istoria. Trebuie să ne aducem mereu aminte de aceia care ne-au făcut să fim ceea ce suntem şi trebuie să ne preţuim eroii. Dar trebuie mai întâi de toate să îi cunoaştem. Cum şi unde am putea să îi cunoaştem, dacă nu la orele de istorie?
Istoria nu poate fi scoasă din planurile cadru la clasele a 12-a şi a 13-a, filiera tehnologică pentru că noi suntem români. Ceea ce se studiază în anii anteriori este istoria altora şi nu istoria neamului românesc. Se poate scoate orice altă oră, orice altă disciplină, dar nu se poate scoate unica ora de istorie de la clasa a 12-a, de fapt unica oră de Istoria Românilor! Copiii noştri au dreptul şi obligaţia să-şi cunoască, să-şi înţeleagă şi să-şi asume istoria. Altfel vom deveni un popor care nu-şi va mai cunoaşte trecutul, rădăcinile, nu vom mai şti de unde venim şi încotro ne îndreptăm.
Dacă acceptăm această situaţie, atunci ne merităm soarta. Cred că istoria nu ne va ierta, dacă nu vom corecta această gravă eroare. Istoria neamului românesc trebuie să rămână în continuare materie de studiu pentru toţi elevii de liceu şi nu doar pentru cei de la liceele de elită, pentru că altfel vom fi o naţiune dezrădăcinată.
(Articol publicat în ,,Tribuna Învăţământului'' din 15-21 martie 2009)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu