luni, 26 octombrie 2009

Pintea Haiducul



Grigore Pintea, zis Pintea Viteazul sau Pintea Haiducul a fost un vestit haiduc din Ţara Lăpuşului, Maramureş.
Născut în anul 1670 ca fiu de mici nobili români în comuna Măgoaja, în fostul Comitat al Clujului, intră în conflict cu nobilii din zonă si decide să lupte împotriva nedreptăţilor sociale, fuge în codrii Maramureşului şi devine haiduc. Timp de mai mulţi ani, terorizează nobilii locali care vor să-l prindă, dar, potrivit legendelor, el reuşeste să scape de fiecare dată de urmăritori.
În nord-vestul Transilvaniei (Maramureş, Sătmar), căpitan în armata lui Francisc Rakoczi al II-lea, care a declanşat o „luptă de eliberare naţională” de sub stăpânire habsburgică, bazându-se atât pe sprijinul ţărănimii iobage, cât şi pe ajutorul promis de regele Franţei (Ludovic al XVI-lea) şi ţarul Rusiei (Petru I cel Mare), a fost Grigore Pintea (1660-1703), cunoscut conducător al unor cete de haiduci, care acţiona de ani buni în sprijinul populaţiei şi în dispreţul nobilimii şi al autorităţilor austriece.
Din documentele vremii reiese că Grigore Pintea a fost un om instruit, cunoscător al mai multor limbi străine şi al tehnicilor militare, deprinse în garnizoanele imperiale. Diplomat şi bun negociator, Pintea a fost socotit de istoricul Nicolae Densuşianu „unul dintre cei mai însemnaţi români din secolul al XVII-lea”.
În primăvara anului 1703, mai multe oraşe din nordul Transilvaniei (Zalău, Sătmar, Bistriţa, Dej, Sighet) cad în mâna răzvrătiţilor. Armata lui Pintea trebuia să cucerească cetatea Baia Mare unde se găsea vistieria imperială. Pe 14 august, în urma unei ambuscade, Pintea este împuşcat mortal.
În filmul ,,Pintea'', rolul lui Pintea Haiducul este jucat de actorul Florin Piersic.




13 comentarii:

Anonim spunea...

Auzi dom profesor....da cum se impaca Pintea Haiducul...ia de la saraci si da la bogati cu PNL ul ...societatea liberala...scapa cine poate ...legea junglei...libera initiativa....da lovitura si fugi=PNL ul zilelor noastre. Socant ca un lider sindical...un bugetar ...o capuse pe spinarea bizonului :)(Dinu P aduce cu un bivol) sa simpatizeze cu PNL. Am vazut ca matale esti proletar sadea din tzarana Gorjului nu urmas de chiabur sau mosier. :) Suflet ratacit e tare mirata! O fi deoarece e premarele cu tichetele de la setoru 1 liberal ?

Daniel Mălăelea spunea...

,,Auzi'' si ,,matale'' sa le spui celor care nu te-au invatat ca nu e frumos sa faci rau oamenilor in mod gratuit. Cred ca nu prea esti in toate mintile, iar eu ma prind in jocul tau.
Asa de tare te doare faptul ca il simpatizez pe Crin Antonescu?

Daniel Mălăelea spunea...

Eu te-am botezat Suflet chinuit. Gura pacatosului adevar graieste.Cred ca ai dreptate. Ar trebui sa-ti spun Minte ratacita.

Anonim spunea...

Ce treaba are filmu cu politica ? Si eu il simpatizez pe Che Guevara si totusi detest comunismul. In rest si eu sunt antiliberal si impartasesc partea cu "scapa cine poate" si "da lovitura si fugi" . Oricum bag seama ca anonimul e de fapt anonima pt ca e "mirata" .
Mai mult respect pentru domn profesor pentru ca inainte de a fi simpatizant al PNL este profesorul nostru si a facut foarte multe lucruri pentru elevi si liceu. Dar asta tine de educatia fiecaruia .

Claudiu Gabriel Duta

Daniel Mălăelea spunea...

Eu nu sunt inregimentat politic, nu sunt agent electoral, nu fac campanie pentru nimeni. Am datorii morale fata de elevii mei. Unii dintre ei vor vota si, teoretic, se poate sa aiba si ei simpatii politice. De aceea nu voi mai posta nimic cu caracter politic. Fac asta pentru elevii mei si nu pentru Suflet chinuit.

Anonim spunea...

N am nevoie sa mi fie recunoscute meritele si nici nevoie de laude n am ...nici nu ma laud singura ...ca altii :)...totusi e bine ca intr un tarziu realizati ca ati gresit facand propaganda electorala ..pe fata. Cat despre conducerea din Media ...raspunsul Dvs se vrea ...cu o mare doza de diplomatie si inteligenta...un raspuns abil. NU ESTE! Daca asist la o infractiune si nu depun marturie...ma fac vinovata de tainuire....parca asa era...sunt complice. Cred ca suntem amandoi complici la ...mai multe infractiuni domnule Malaelea. Ce ne facem daca ne prind astia ? :)

Daniel Mălăelea spunea...

Marius, cat ai de gand sa mai continui? Tie nu iti este rusine? Eu nu ti-am facut niciun rau. Ne cunoastem de atatia ani. Te credeam prieten, cel putin pentru faptul ca esti oltean ca si mine. M-as fi asteptat la multi sa fie ,,Suflet chinuit'', dar nu la tine.

Anonim spunea...

Daca eu o vad pe vecina Mmm....argareta :) (sa-i zic) ca fura papucii pe care vecinul de scara Costica -i lasase la usa, eu trecand pe acolo...nu pot motiva ca n am vazut desi am vazut. Daca sotu lu Mmmm...argareta e angajat vidanjor pe scara si la noi rahatu i cat blocu...nestrans....e clar ca el n a dat pe la serviciu cu lunile. NU ? Aaaa...ca ea fiind mereu acasa ...la un control poate sa l acopere...si asta e adevarat. Daa...ulcioru asta n o merge la infinit la apa. Ce ziceti ? Eu zic ca e vinovat tot comitetu de scara (Consiliul de Admin ) ...si ca Margareta are activitati remunerate (si nu putin )...si neefectuate s a m d.

Anonim spunea...

:))) Acum ce faceti. Ne luati la rand .:)Nu inteleg despre care Marius vorbiti...V am spus . Sunt o colega ...fosta..de a Dvs.

Daniel Mălăelea spunea...

E rusinos faptul ca te consideri de sex feminin, doar ca sa te poti ascunde sub protectia anonimatului. De data aceasta stiu cine esti. Fostule coleg Marius, eu ti-am facut numai bine. Acesta este caracterul tau. Ma lovesti pe mine pentru ca pe cei din conducere nu poti sa-i atingi.

Anonim spunea...

Incercati sa mi aplicati o reteta din politica domnule ...faceti o diversiune sa inteleg. Hai sa ducem discutia in alta zona ...ca sa uitam de unde am plecat Binee....Daca Dvs credeti ca sunt Marius...pot sa fiu si Marius...pot fi si Gheorghe ...si Matei . Cum credeti

Daniel Mălăelea spunea...

Marius, n-am crezut vreodata ca esti capabil de asa ceva. Daca esti corect, nu poti sa nu recunosti ca eum-am comportat ca un bun coleg cu tine. Dar tu nu stii sa apreciezi nimic. Sa iti fie rusine. Te credeam mult mai inteligent. Ai incercat sa te consideri de sex feminin numai ca sa poti sa ataci liceul si pe oamenii care il conduc. Acesta nu este si razboiul meu.

Daniel Mălăelea spunea...

Esti un nesimtit. Esti jalnic, domnule profesor de matematica. Nu vei mai scrie niciun cuvant pe blogul meu. Esti un om prea ticalos si nu-ti mai permit sa-mi murdaresti blogul cu mizeriile tale.