luni, 22 februarie 2010

Proiectul Legii Educaţiei Naţionale este ţinut la secret

Ţinută în secret mai ceva ca o armă nucleară, noua lege a educaţiei începe să se contureze treptat la sediul Ministerului Educaţiei.
„Evenimentul zilei” a reuşit să afle că proiectul de lege, care este încă în lucru, are în componenţă atât elemente din raportul comisiei prezidenţiale realizate de Mircea Miclea, cât şi din legea asumată, care a purtat marca Ecaterina Andronescu.
De exemplu, mai marii de la Educaţie, aflaţi acum „sub comanda” ministrului Daniel Funeriu, intenţionează să schimbe din nou desfăşurarea examenului de bacalaureat. Două dintre modificări: examenul să se dea într-o singură sesiune (adică o dată pe an), iar elevii care pică la una dintre probe să reia tot examenul în următorul an.
Mai exact, un tânăr care nu obţine notă de trecere la una dintre disciplinele de la examenul de maturitate va fi obligat, ca la următoarea sesiune să dea examen la toate probele şi nu doar la cea la care a picat, aşa cum era până acum. Totodată, Funeriu se gândeşte ca evaluările naţionale la terminarea clasei a IX-a, ultima din cadrul învă ţământului obligatoriu, să fie făcute după sisteme de punctaje din testele internaţionale, iar la liceele cu renume să se intre cu examen.
Mai vechi sau mai noi, atribuite unui ministru sau altuia, cele mai multe dintre hotărârile care trebuie incluse în noua lege sunt dorite de majoritatea oamenilor din educaţie. „Să se schimbe odată ceva că nu s-a mai făcut nimic concret de pe vremea lui Marga. Sunt modificări care vor fi greu de implementat, dar dacă nu începem de undeva nu vom reuşi niciodată să avansăm”, spun aceştia. Oficialii de la Educaţie speră ca noua lege să intre în vigoare începând cu anul şcolar 2010- 2011. Traseul acesteia, aşa cum l-au gândit ei, este ca săptămâna viitoare proiectul să meargă la guvern după care, în cel mai scurt timp, să ia drumul parlamentului.
În proiectul de lege după care va fi reorganizat învăţământul se mai prevede ca gimnaziul să cuprindă şi clasa a IX-a (o doleanţă mai veche a consilierului prezidenţial Mircea Miclea), dar şi ca anul pregătitor de la grădiniţă să facă parte din învăţământul obligatoriu.
În ciuda faptului că niciun document oficial nu reglementează încă gimnaziul de nouă clase, ministerul a început deja să facă simulări în teritoriu. Un exemplu este judeţul Dolj, unde inspectoratul şcolar a trimis deja o notă şcolilor prin care le cere ca „în perspectiva trecerii clasei a IX-a la învăţământul gimnazial” să raporteze dacă există spaţiu pentru şcolarizarea unei clase în plus şi de câte cadre didactice ar mai fi nevoie.
În spatele acestei schimbări, Liviu Pop de la Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ, vede o altă intenţie: „Nu cred că principala problemă a trecerii clasei a IX-a la gimnaziu e problema de fond a învăţământului românesc, însă dacă se introduce şi clasa pregătitoare pot să remarc un singur lucru: învăţământul obligatoriu şi gratuit se va opri la nivelul învăţământului gimnazial. Şansele de a finaliza liceul pentru elevii din România o să fie din ce în ce mai mici şi nu vreau să mă gândesc că liceele teoretice sau tehnologice o să reuşească în trei ani să facă o pregătire de calitate”.
Sursa: www.evz.ro
Mulţi colegi nu cred că legea se va aplica din anul şcolar următor. Eu sunt convins că se vor aplica măcar unele dintre prevederi, iar începând cu anul şcolar 2011-2012 legea se va aplica în totalitate. Există şi varianta ca ea să nu treacă de Parlament, dar speranţele ca acest lucru să se întâmple sunt totuşi mici.

3 comentarii:

KQQ spunea...

1. Structurarea ciclurilor de invatamant propusa de legea noua a invatamantului este, de fapt, prima varianta (si cea neagreata) propusa de Andrei Marga. Asa-numita structura "4+5", desi corect ar fi 1+4+5

2. In cazul unitatilor scolare cu clasele I-XII/XIII, respectiv V-XII/XIII, structurarea "4 +5 + 3/4" nu va cauza probleme mari la normare, problema fiind mai mult de orgolii. In sensul ca vor fi mai multi cei care vor preda la gimnaziu. Insa, la unitatile de invatamant care au numai ciclu liceal va fi dezastru. Unirea grupurilor scolare cu scolile generale poate fi o solutie viabila? Ma tem ca nu. Multi, cand aud de rupuri scolare, se gandesc la elevi care au ajuns acolo pe baza de esec. Putini sunt cei care stiu ca si acolo se face carte, ca sunt profesori care lucreaza cu aceeasi daruire ca si cei de la liceele teoretice cu pretentii.

3. Statutul personalului didactic va fi inclus in noua LEN (cum e acum) sau va fi act normativ separat?

Daniel Mălăelea spunea...

Statutul Personalului Didactic va fi act normativ separat. Daca depre Legea Educatiei Nationale se cunosc destul de multe lucruri, proiectul Statului este total necunoscut. Nimeni nu stie cum arata proiectul.

Anonim spunea...

Invatamantul romanesc este un fiasco!.
Manualele scolare sunt EXECRABILE!!!! Limba romana, Matematica, Chimie, Fizica Educatie Civica, Educatie tehnologica, Biologie, Geografie,Chimie, Istorie Limbi straine etc. Toate sunt o MIZERIE!
Sunt furnizate informatii inutile, alambicate. Exercitiile/cerintele exercitiilor nu sunt corect formulate si de cele mai multe ori sunt mai "docte" decat este necesar pentru varsta copiilor. Manualele scolare sunt depasite in raport cu programa scolara si din acest motiv sunt inutilizabile.
La limbile straine se pune mai mult accent pe gramatica decat pe lectura si traducere (cum ar fi indicat). Paradoxal, sunt copii care cunosc gramatica si habar nu au sa citeasca sau sa traduca. Cum este posibil asa ceva?
Biologia Cl. a -VII-a este o tortura! Sunt prezentate informatii mult prea complexe care ar trebuie sa faca obiectul celor care doresc sa imbratiseze o meserie in acest domeniu, si nu sa fie generalizate.
Nu se mai fac experimente in laboratoarele de chimie, fizica, biologie - pentru a atrage copii!
Cerintele sunt egale la toate materiile si nu se are in vedere faptul ca fiecare copil are aptitudinii/inclinatii diferite (unii spre stiintele exacte , altii spre cele umane, arta sau sport)
In invatamantul actual (la toate nivelele) se pune foarte mare accent pe teorie, iar practica este inexistenta! In loc sa simplificam metodologia si sa cautam sa inoculam copiilor nostri dragostea pentru cunoastere, noi ii indobitocim cu informatii docte, fara noima, din care nu retin nimic.
Cultura generala a copiilor nostri este la pamant datorita sistemului!
Spre exemplu, am ramas stupefiata cand am vazut la o emisiune ca "blondele" nu cunosteau autorul poeziei "Penes Curcanul"(mai mult de atat, printre ele era si o eleva de liceu)
An de an se schimba metodologia examenelor de admitere la liceu, bacalaureat si facultate. Cu totii suntem bulversati in egala masura - profesori, parinti, elevi. Faimosul invatamat romanesc este la pamant!
De aceea copii nostri ajung sa capete ura de carte, sa nu le placa nici o materie. De aceea devin nervosi,agresivi, au sentimentul ca sunt neintelesi, si ajung sa faca cele mai necugetate gesturi (droguri, sinucideri etc.)