Programa şcolară a altor ţări nu presupune neapărat reducerea disciplinelor, ci unirea acestora în materii comune.
- În Germania, elevii studiază în jur de 12 discipline, între care: două-trei limbi străine, fizică, biologie, chimie, ştiinţe sociale, matematică, muzică, artă, istorie, germană, geografie, religie sau etică.
- În Franţa, copiii se axează pe patru domenii principale: franceză, matematică, ştiinţe exacte şi ştiinţe umane. Materiile sunt cuplate în domenii interdisciplinare, astfel că elevii învaţă: istorie/geografie/ educaţie fizică sau ştiinţe/ tehnologie, arte/muzică, limbi moderne, matematică, franceză şi educaţie fizică.
- În Italia, micuţii de şcoală primară studiază italiană, engleză, geografie, istorie, matematică, ştiinţe, tehnologie, muzică, artă, educaţie fizică, tehnologia informaţiei şi catolicism. La gimnaziu, se mai adaugă şi a doua limbă străină. Abia la liceu începe specializarea elevilor, care pot alege între liceele tehnice, normale, de limbi străine, şcoli profesionale, pedagogice şi liceele de artă, evident, după ce susţin un examen de admitere.
- În Anglia, Wales şi Irlanda de Nord, în şcoala primară şi în gimnaziu există trei mari domenii de învăţare: limba engleză, matematică şi ştiinţe. Pe lângă acestea, elevii mai studiază şi design şi tehnologie, istorie, geografie, limbi moderne, muzică, artă şi design, educaţie fizică, religie şi educaţie civică. „În liceele britanice, din câte ştiu, în ultimii doi ani, se reduce materia şi astfel devine mult mai specializată. Dar acest lucru micşorează posibilităţile elevilor în alegerea facultăţii şi nu se mai pot axa decât pe cele care au legătură cu materia studiată”, punctează Ecaterina Andronescu.
- În Spania, curriculumul este foarte simplificat. Elevii învaţă până la liceu doar limba spaniolă şi, eventual, a doua limbă oficială (catalană, de exemplu), o limbă străină, filosofie, educaţie fizică, istoria Spaniei, religie şi un opţional (a doua limbă străină, tehnologia informaţiei). La liceu, în funcţie de profilul ales, elevii învaţă doar până la patru discipline.
- În SUA, în general, comunitatea locală decide ce obiecte vor să fie studiate de elevi. În general, aceştia studiază engleză, matematică, studii sociale, ştiinţe exacte, educaţie fizică şi artă. Profesorii însă pot dezvolta programa, în funcţie de cererile copiilor.
Pentru „descongestionarea” programei şcolare, oamenii din sistem propun o metodă simplă: să ne uităm în curtea vecinilor şi să luăm ce e mai bun de la fiecare. „Şcoala românească a fost întotdeauna mai apropiată de cea germană şi de cea franceză, şi nu e rău. Şi noi avem o şcoală europeană, pe care trebuie deci să o aliniem cerinţelor europene şi chiar este indicat să iei ca model ţări care au un boom economic”, crede Ecaterina Andronescu, fost ministru al educaţiei.
„Tradiţia şcolii româneşti trebuie păstrată pentru că elevii buni şi foarte buni au făcut foarte bine faţă cerinţelor. Ca şi în ţările europene, pe primul loc ar trebui să fie cunoştinţele de IT, apoi limbile străine, şi nu vorbesc aici doar despre engleză. Să fie şi italiana, spaniola, germana. Să revină sportul în curriculum şi să existe o disciplină separată - ştiinţa mediului şi a sănătăţii”, crede profesorul Gheorghe Rădulescu.
Sursa: www.evz.ro
Nu înţeleg prea bine cum stau lucrurile în Franţa, dar mi se pare foarte potrivit sistemul german.
13 comentarii:
Parerea mea e a ar trebui sa ne uitam la realitatile sociale si economice din tara noastra si sa schitam un set de discipline care sa formeze cetateni competenti care sa fie pietre de temelie ale societatii romanesti! Degeaba preluam forme europene pe un fond romanesc...
Am ajuns in situatia actuala pentru ca am tot preluat din alte medii culturale fara sa analizam serios care este impactul pe termen lung. Poate ca exista obiecte care incarca inutil orarul (as numi, chiar cu riscul de a supara, religia si educatia tehnologica), dar solutia nu este eliminarea disciplinelor, cat mai ales modificarea fundamentala a programelor.
Ideea este nu a de a prelua un model sau altul, ci de a-l adapta. In prezent exista 8 competente-cheie, dar numarul ariilor curriculare este de 7. Va putea exista o compatibilitate macar satisfacatoare
intre acestea sau ariile curriculare vor trebui regandite (de exemplu, 8 arii curriculare, cate una pentru fiecare competenta-cheie)?
Indiferent ce se va intampla, se impune ca actualul plan-cdru sa fie revizuit. Planul-cadru pentru anul scolar 2009-2010 este unul de avarie. Nu se poate merge cu el prea mult. Au fost "lovite" serios:
-disciplinele artistice, prin reducerea numarului de ore de la 1 la 0,5. Nu ma leg de desfiintarea orelor de desen si muzica d la filiera tehnologica; exceptand unele cazuri, acestea aveau un randament care nu justifica prezenta lor acolo, dar la filiera teoritica putea sa se lase cate o ora pentru muzica si desen
-dirigentia; a scoate dirigentia din orar este un lucru discutabil.Desi,inca, nu sunt diriginte, sunt atent si la acst aspect deoarece, atunci cand am fost licean, exact acesta a fost aspectul care a lasat serios de dorit. Frecvent, ora de dirigentie era ora de engleza!! La noi la liceu, scoaterea dirigentiei din orar a fost compensata cu o propunere de orar privind dirigentia SEPARAT DE ORARUL MARE AL PROFESORILOR. Propunere care a devenit functionala in scurt timp.
Din pacate au fost lovite si alte discipline, dar, parca, reducerea de la 2 ore la 1 nu e percputa ca reducerea de la 1 la 0,5 desi, matematic, e acelasi lucru.
Dumnezeu mai stie in ce va consta reforma pusa in practica de Funeriu.In Strategia Miclea se acorda o mare atentie cursurilor optionale, iar acum se vorbeste ca vor ramane doar 6 discipline. In acelasi timp se spune ca se va pune accentul pe formarea celor 8 competente-cheie. Cum se va putea realiza aceasta minune cand la formarea unora dintre acestea sunt necesare tocmai disciplinele care vor disparea?
Cred ca ar trebui sa fie lasate toate disciplinele. Continuturile ar trebui simplificate,astfel incat sa se poata sta mai mult cu elevul....nu predare,nu evaluare...ci doar discutii simple 'Pe tema-continut" pt. a-l sprijini in orientarea sa pt viitor
In acest fel...elevii comunica si vor dori in timp sa participe activ la "dezbateri"...il atragem si il indrumam ,in acelasi timp,dispare "baricada" dintre elev, profesor...,asta daca stim sa lucram cu tact pedagogic
Nu timpul "deranjaaza" elevul, ci continutul lectiilor greoaie, temele pt. acasa,teama ca nu reuseste sa se descurce la ore...ceea ce duce la abandon.
Cine doreste sa invete..mai mult trebuie sa invatam elevul sa fie un autodidactsi ca numai astfel in desavarseste educatia si contnua...
Sa vedeti ce generatii de dobitoci vom avea....Nu i vorba ...si acum in 99,9 % din liceele industriale se fura practic banul public prin plata salariilor profesorilor pentru ca rezultatele sunt aproape de genunchiul broastei.....99% din absolventi sunt pseudo-analfabeti...insa odata cu noile ,,directive'' ajungem la imbecilizarea oficializata a maselor.
Cred ca asta se si doreste! Cu cat mai tampiti cu atata e mai usor sa i manipulezi....sa i cumperi cu o chiftea
Eu cred ca elevul roman(asa cum iar place probabil lui Gheorghe Lazar)trebuie sa indeplineasca urm probleme:sa citeasca si sa scrie(Limba si literatura romana);sa socoteasca(Matematica);sa aiba acces la memorie(Istorie);sa se inchine ortodox(Religie)si sa nu se lase prada puturoseniei si indiferentei fizice(Sport)in primul rand...si pentru ca nu putem fi indiferenti la evolutie as adauga geografia,fizica si chimia...restul tine de formarea omului autonom(gen discovery,animal planet etc)sau "omul scormonitor" cum ar zice Tutea.Atitudinea asta de copiator prost de care da dovada poporul roman nu e nici'o solutie evident;fiecare popor are in intimitatea lui mintala o forma aparte de organizare;compromisul educational e incapabil de rezultate pozitive..."Arde focu'n paie ude/Nimeni,nimeni nu m'aude"(Tudor Gheorghe)
Mirea, ai uitat limba straina(macar una) si informatica. Sunt suficiente 10 discipline?
Nu,n'am uitat,de fapt am precizat ca restul de materii tin de formarea omului autonom(mai ales informatica)...am incercat sa realizez o clasificare pt ca in ultimul timp avem noi romanii proasta inspiratie sa mrginalizam istoria,religia sau educatia fizica.Si tin sa mai spun ceva...Europa nu ne vrea destepti,de asta sa fiti sigur!
Sa traiesc romaneste aici nu'mi trebuie engleza sau franceza.Cine vine la mine'n tara trebuie sa stie limba neamului meu(aviz etniilor care au ajuns in primele fotolii ale tarii;Basescu e un tradator nenorocit-va rog sa nu stergeti aceasta postare).De multe ori impulsul de a stii cat mai multe limbi straine confera si o pozitie ecumenista,daca putem spune asa...inca nu s'a incheiat procesul de maghiarizare domnule diriginte,din contra,devine tot mai puternic si mai stapan pe situatie.
"...Inima sa nu mai stie/De prapad si de robie/Bietii ochi sa nu mai vada/Fiarele dand ghies la prada/Si urechea sa n'auda/Nici bejenia zaluda/Si nici hohotul de iuda/Peste vaietul de truda/Peste tara care'asuda/Rupta'n dinti de haita cruda...(Cantec de jale-Radu Gyr)
Mirea, in general nu sterg postari. Sunt si situatii cand se foloseste un limbaj neadecvat, dar acestea sunt foarte rare.
Sistemul german mi se pare adecvat scolii noastre, e mai clar nu talmes-balmes.Eu nu cred ca un profesor poate sa aprofundeze toate stiintele! Desi stiintele sunt baza dezvoltarii economice ele sunt reduse probabil dintr-un motiv simplu: sunt interese sa fim depasiti, sa cumparam descoperirile altora care nu au dureri de creier cand studiaza stiintele.Limba romana, matematica cred ca au un numar exagerat de ore 4-5/saptaman si mai propun si optionale!Ce sa mai spun de sport care nu are rival in a fi ales ca optional!Nu suntem pe calea cea buna!Maria
Trimiteți un comentariu