joi, 18 iunie 2015

O nouă arhitectură curriculară

       Că avem nevoie de o nouă arhitectură curriculară, în special la liceu, este deja o axiomă. Cum ar trebui să arate aceasta, rămâne să stabilim, prin consens, toți aceia care ne dorim ca viitorul să sune mult mai bine pentru copiii noștri. Deja lucrurile încep să se miște și meritul principal îl are profesorul Marian Staș, care a propus și niște modele de la care putem să pornim o dezbatere publică.
      Este evident faptul că la liceu se studiază prea multe discipline în prea puține ore. Aceasta înseamnă că elevii învață mult și prost. De aceea ar fi în avantajul lor ca, în cele 30 de ore de curs dintr-o săptămână, să studieze mai puține discipline într-un număr mai mare de ore. Ar fi și mai util și interesant pentru elevi ca ei să aibă posibilitatea să-și aleagă un număr de discipline, în funcție de abilitățile, deprinderile formate și de interesul personal. Un exemplu ar putea să fie următorul:
     În clasele a IX-a și a X-a, elevii ar putea să studieze 6 discipline obligatorii în câte 4 ore și 2 discipline opționale în câte 3 ore. În clasa a XI-a, ar putea să studieze 5 discipline obligatorii în câte 4 ore și 3 discipline opționale în câte 3 ore, iar în clasa a XII-a, elevii ar putea să studieze 4 discipline obligatorii în câte 4 ore și 4 discipline opționale în câte 3 ore.
     Se pune următoarea întrebare: care ar trebui să fie disciplinele obligatorii? Cred că în urma unei dezbateri publice raționale s-ar putea stabili că trebuie să fie discipline obligatorii în ciclul inferior al liceului discipline precum: limba și literatura română, matematica, o limbă de circulație internațională, tehnologia informației și a comunicațiilor, istoria, geografia, științe(fizică-chimie-biologie), educația fizică, urmând ca discipline opționale să fie o parte dintre acestea, precum și cea de-a doua limbă de circulație internațională, religie/istoria religiilor, discipline socio-umane.
      Sunt sigur că se va discuta din ce în ce mai mult pe această temă și că, până la urmă, majoritatea va înțelege necesitatea unei astfel de schimbări în arhitectura curriculară, cel puțin la nivelul învățământului liceal.

4 comentarii:

Adrian spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
Adrian spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
Adrian spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
Adrian spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.