vineri, 27 februarie 2009

Calendarul examenului de bacalaureat sesiunea iunie-iulie 2009

22-23 iunie - Limba şi literatura română(proba orală),

23-24 iunie - Limba şi literatura maternă (proba orală),

24-25 iunie - Limba şi literatura modernă (probă orală).

Probele scrise ale examenului de bacalaureat:

26 iunie - Limba şi literatura română

29 iunie - Limba şi literatura maternă,

30 iunie - proba obligatorie a profilului,

1 iulie - proba la alegere din aria curriculară corespunzătoare specializării (scrisă sau practică),

2 iulie - probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare corespunzătoare specializării (scrisă sau practică).

În 5 iulie, până la ora 16.00, vor fi afişate rezultatele, în aceeaşi zi putând fi depuse eventualele contestaţii (între orele 16.00 şi 20.00).

Rezolvarea contestaţiilor va avea loc în perioada 7 - 8 iulie, iar rezultatele finale vor fi afişate în 9 iulie.


Sindicaliştii din Educaţie ameninţă cu greva generală dacă Emil Boc nu se va întâlni de urgenţă cu ei

Lideriii celor patru federaţii sindicale din învăţământ, Federaţia Educaţiei Naţionale (FEN), Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Federaţia "Spiru Haret" şi Federaţia "Alma Mater" au semnat astăzi o scrisoare deschisă adresată primului ministru, prin care îşi arată nemulţumirea faţă de politica netransparentă a guvernului, faţă de blocarea dialogului cu partenerii sociali şi, mai ales, faţă de propunerea unor măsuri legislative care dezavantajează cadrele didactice.

"După ce au aşteptat zadarnic creşterea salarială aprobată prin Legea 221/2008, au descoperit că Guvernul nu numai că nu a avut niciodată intenţia de a abroga dispoziţiile abuzive ale OUG 151/2008, ci, din contră, a decalat termenul stipulat în aceasta pentru creşterea salariilor personalului didactic cu o lună. După ce au primit asigurări că nu îşi vor pierde drepturile câştigate, acum au aflat din mass media că sunt în pericol de a rămâne fără salariul de merit, fără plata orelor suplimentare care nu se pot compensa cu timp liber corespunzător, că nu vor mai beneficia de premiul lunar din suma de 2% din fondul de salarii, de sporul pentru condiţii grele", se arată în scrisoare.

Sindicaliştii cer ca la întâlnirea, convocată în regim de urgenţă, să participe, alături de premier, ministrul Finanţelor şi ministrul Muncii.

Sindicaliştii au ameninţat, în mai multe rânduri, că vor declanşa greva generală dacă nu vor primi 6% din PIB la Educaţie şi dacă nu se vor mări salariile din învăţământ, în conformitate cu legea 221/2008, spunând şi că nu acceptă nicun fel de amendament la prevederile legale.

Sursa: www.realitatea.ro

Profesorii ar putea rămâne fără salariul de merit

Elevii, studenţii şi profesorii ar putea să nu mai primească subvenţii pentru transport, iar legea care reglementează practica profesională şi finanţarea acesteia ar putea fi abrogată, potrivit proiectului de ordonanţă obţinut de NewsIn, înregistrat la Guvern cu numărul 304 din 24 februarie 2009.

Potrivit documentului citat, Guvernul propune reducerea cheltuielilor bugetare în principal prin neacordarea salariului de merit, eliminarea primelor, a premiilor şi neplata orelor suplimentare.

Mai mult, prin două articole de lege, 21 şi 22, guvernul propune să se reducă cheltuielile şi prin renunţarea la subvenţiile pentru transport şi pentru practica elevilor şi profesorilor.

Mai exact, prin cele două articole s-ar putea modifica Legea 315/2006, astfel încât profesorii de peste 35 de ani să nu mai primească câte 100 de euro pentru materiale didactice şi s-ar abroga Legea 258/2007, prin care, în prezent, se reglementează modul în care statul subvenţionează stagiile de practică obligatorii pentru elevi şi studenţi şi Legea 291/2007, care cuprinde prevederi despre decontarea transportului la elevi, studenţi, pentru naveta în mediul rural.

În proiectul de ordonanţă apar chiar modificări ale metodologiei de pregătire a elevilor, potrivit cărora în ciclul primar orele de sport să nu se mai facă cu un profesor de specialitate, ci cu învăţătorul.
Sursa: www.realitatea.ro

joi, 26 februarie 2009

Liga I e scumpa la vedere

In ciuda declaratiilor optimiste ale lui Dumitru Dragomir si a deselor anunturi privind negocie­rile dintre actualii detinatori ai drep­turilor de televizare si ceilalti operatori de cablu din Romania, Liga I va putea fi vizionata si in acest retur doar de abonatii RCS&RDS, singura companie care are inclus postul GSP TV in grila de progra­me. Aproape doua treimi dintre microbisti se vor multumi doar cu un meci pe etapa, cel transmis de Antena 1.
In decembrie 2008, seful LPF anunta ca UPC ar fi ajuns la un acord cu RCS&RDS si Antena 1 pentru preluarea GSP TV, astfel ca acoperirea Ligii I sa ajunga undeva spre 60%. "RCS&RDS si Antena 1 s-au inteles cu UPC, iar din re­tur toata ta­ra poate urmari meciurile din Liga I", a spus atunci Dragomir, chiar la Ante­na 2. In replica, directorul general al UPC, Jack Mikaloff, declara ca Liga I nu este foarte atractiva pentru clientii operatorului de cablu, doar 10% din acestia fiind interesati de GSP TV. In plus, suma solicitata de RCS&RDS si Antena 1, cate 1,5 euro/abo­nat/luna, a fost si este considerata prea mare atat de UPC, cat si de ceilalti cablisti (Dolce, Boom TV, Max TV etc.).
Daca ar pla­ti, UPC ar baga in jur de 20.000.000 de euro pe an in conturile concu­rentei si ar face din drepturile de televizare o afacere mai mult decat profitabila pentru RCS&RDS (compania care plateste 34.000.000 de euro anual catre LPF detine 60% din GSP TV, restul de 40% apartine trustului Intact, prin Antena 1, care suporta cheltuielile tehnice pentru televizarea meciurilor).
Se pare ca nici macar criza financiara nu i-a convins pe cei de la RCS&RDS si Antena 1 sa cedeze, nici atunci cand au venit oferte de preluare a unor meciuri de catre alte televiziuni (TVR, Kanal D, National TV si SportKlub au fost interesate de unele optiuni, altele decat prima, care este adjudecata de Antena 1).
Sursa: www.ziua.ro

miercuri, 25 februarie 2009

Profesorii de peste 35 de ani ar putea să nu mai primească banii pentru carti

Cadrele didactice ar putea să nu mai primească cei 100 de euro de care beneficiau anual pentru achiziţionarea materialelor didactice, decat dacă au varsta sub 35 de ani, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă, prezentat de NewsIn. Sumele prevăzute pentru cumpărarea de cărţi şi programe educaţionale s-au dat profesorilor indiferent de varstă din septembrie 2007. Guvernul ar putea decide pană joi dacă va adopta sau nu această nouă ordonanţă. In Romania sunt peste 105.000 de profesori cu varste sub 35 de ani, ceea ce inseamnă aproximativ jumătate din totalul cadrelor didactice. Sindicaliştii din Educaţie consideră discriminitorie propunerea Executivului şi ameninţă că o vor contesta in forumurile avizate, in cazul in care va fi adoptată. "Este o decizie complet anapoda. Pe de o parte vorbim de pregătirea continuă pe tot parcursul vieţii, confirmă cu tendinţele europene, pe de alta facem discriminări de genul acesta. Profesorii de peste 35 de ani trebuie şi ei sa se documenteze şi să fie la curent cu cele mai recente politici educaţionale şi cu noutăţile din domeniul de care se ocupă. Vom contesta această ordonanţă discriminatorie", a precizat, pentru NewsIn, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Invăţămant (FSLI), Aurel Cornea. Acesta subliniază că diferenţele salariale intre profesorii debutanţi şi cei cu experienţă sunt oricum mici şi ambele categorii au nevoie de bani pentru cărţi. "Un profesor debutant caştigă aproximativ 1.000 - 1.200 de lei, iar unul cu toate gradele şi vechime poate să ia 1.700-1.900 lei. Diferenţele sunt foarte mici, mai ales că totuşi 20-30 de ani de muncă şi acumulare ar trebui să insemne ceva", explică liderul FSLI.
Sursa: www.ziua.ro

luni, 23 februarie 2009

Revin liceele industriale

Ministerul Educatiei a confirmat ca din anul scolar viitor se vor desfiinta scolile de arte si meserii. Toti absolventii de clasa a VIII-a vor fi obligati sa urmeze clasele de liceu, indiferent daca vor sau nu. Este posibil ca admiterea pentru clasa a IX-a sa se sustina numai pentru liceele teoretice.
Ministrul educatiei, Ecaterina Andronescu, intentioneaza ca, din anul scolar viitor, sa desfiinteze clasele de la scolile de arte si meserii (fostele scoli profesionale) si sa le transforme in clase de liceu, cu profil tehnologic. Mai exact, Ministerul Educatiei doreste sa se revina la licee industriale de altadata. Este vorba de 182.366 de locuri existente la ora actuala in cei trei ani de studiu din scolile profesionale. Aceasta decizie a luat pe nepregatite inspectoratele scolare, care au fost deja anuntate, deoarece urmeaza sa se desfiinteze mai multe catedre de specialitate si sa se infiinteze altele noi intr-o perioada de numai cateva luni. “Desfiintarea completa a scolii profesionale ii obliga pe toti elevii, vor nu vor, sa faca liceul. Asadar, se va mentine incongruenta dintre structura pe filiere a invatamantului si structura pietei muncii. Se va ajunge ca 50% dintre elevi sa invete in filiera teoretica, pentru un segment de joburi in piata muncii de 15-20%, si doar 30% in filiera tehnologica pentru un segment de 80% in piata muncii”, sunt statisticile prezentate de catre Asociatia EDU CER. “In principiu, decizia Ministerului Educatiei este de a desfiinta scolile de arte si meserii. Masura se afla in curs de negociere. In principiu, aceasta problema a fost dezbatuta cu sindicatele si pot spune la ora aceasta ca este o preocupare generala ca elevii sa urmeze invatamantul liceal, structurat pe cele doua filiere: liceu de cultura generala (teoretic) si liceu industrial. Masurile si metodologia de trecere de la o forma la alta vor fi prezentate de insusi ministrul educatiei in cadrul unei conferinte de presa”, ne-a declarat Robert Lorentz, consilier pe probleme de comunicare in Ministerul Educatiei.
Sursa: www.gardianul.ro

duminică, 22 februarie 2009

Interviu cu doamna ministru Andronescu

Ministrul educației, Ecaterina Andronescu, spune că instituțiile de învățământ liceal vor avea dreptul să introducă un concurs de ocupare a locurilor în clasa a IX-a.
Este posibil să se schimbe modul de admitere în învățământul universitar?
Mai întâi, toate universitățile trebuie evaluate instituțional, pe baza criteriilor stabilite prin lege. În funcție de rezultatele evaluării, instituțiile de învățământ superior vor decide dacă este cazul să înăsprească modul de admitere.

Până la admiterea în universități, ați decis să schimbați Bacalaureatul.
Da, pentru că este necesar să regândim programa școlară, orientând-o spre competențele, spre abilitățile elevilor. Restul cunoștințelor este necesar, dar se mai întâmplă să fie și paralel.

Adică să pregătească Bacalaureatul de mici?

Este necesar ca o selecție și o încurajare a elevilor pe baza competențelor dobândite să fie făcute încă din primii ani de școală. Specializarea pe care decid s-o urmeze, atât în preuniversitar, cât și la superior, să fie aprofundată de timpuriu. Restul bagajului de cunoștințe nu trebuie să împieteze asupra competențelor de bază, care îl pot ajuta pe absolventul de liceu la universitate sau în profesia deja aleasă.

Nici cu tezele unice nu sunteți de acord.
Ele ar fi bune, dar formula în care au fost concepute nu este una care să le dea credibilitate. Mai mult, modul în care se desfășoară aceste teze în destule unități de învățământ nu doar că nu este cel mai corect, ci mai și strică nejustificat ierarhiile de drept la nivel școlar general. Trebuie să renunțăm la ele și să găsim formule mai performante de evaluare.

Scoatem computerul din veriga admiterii la liceu?
Admiterea computerizată a fost bună pentru etapa în care a apărut. Acum, prin autonomia pe care o vor primi școlile și liceele, cât și în urma evaluării, ele vor decide singure modul în care îi vor selecta pe candidați.

Să înțelegem că fostul examen pentru treapta I de liceu bate din nou la ușă.
Liceele care se vor confrunta cu un număr mai mare de candidați decât capacitatea mai mult ca sigur că vor organiza o evaluare proprie pentru aspiranții la un loc în băncile lor. Bineînțeles, la liceele care vor avea mai puțini candidați decât locuri, n-are rost să ne gândim la o formulă identică.

Și de când va fi posibil acest concurs de admitere?

Deja există un pachet legislativ în dezbatere, care va fi finalizat până la 1 aprilie, când va ajunge în parlament. Dacă trece de legislativ până în iunie, sunt toate șansele ca măsurile din acest pachet să fie aplicabile din anul școlar 2009-2010. Dar este prematur să vorbim încă de pe acum despre câte modificări vor fi la admiterea în liceu de anul viitor.

Până atunci, în această perioadă, părinții dau „admiterea” în clasa I pentru micuții care vor începe școala în toamnă. Deja în multe județe școlile s-au umplut.
Este un semn pozitiv că sunt pline încă de pe acum. Înseamnă că părinții au devenit mult mai grijulii. Locuri sunt suficiente însă. Da, există școli cu mai multă sau mai puțină căutare. Dar intră în atribuțiile tuturor să-i atragă pe copii și pe părinți prin calitatea serviciilor oferite.

„Vom găsi soluția pentru o creștere salarială rezonabilă”

În învățământul preșcolar, lumea se calcă și mai și pe picioare.

Din păcate, legea retrocedărilor, așa cum a fost ea gândită și asumată de guvernul Tăriceanu, a lovit cel mai tare în grădinițe. Cele mai multe imobile retrocedate au fost dintre cele destinate învățământului preșcolar. Și nu s-a pus nimic în loc, în timp ce populația de vârstă preșcolară este în continuă creștere. Din acest motiv, există o supraaglomerare. Este și motivul pentru care avizele sanitare pentru cele nouă mii de școli și construcția de noi grădinițe reprezintă cele mai mari cheltuieli pe care le vom avea la capitolul Investiții.

În plus, nici salarizarea din Educație nu este atractivă.
Sperăm ca, încă din semestrul al II-lea al anului școlar 2008-2009, să putem implementa, experimental deocamdată, noul sistem de evaluare a cadrelor didactice, care va sta la baza criteriilor de salarizare.

Dar dacă pachetul legislativ nu va trece în timp util prin parlament? Se va ajunge ca mărirea de salariu promisă prin lege să se reporteze pentru 2010?
Sunt sigură că vom găsi soluții pentru o creștere salarială rezonabilă pentru cadrele didactice încă din acest an.
Sursa: www.evz.ro

sâmbătă, 21 februarie 2009

Guvernul pregăteşte trei proiecte de legi privind descentralizarea

Premierul Emil Boc a anunţat, sâmbătă, la Cluj, că Guvernul pregăteşte trei proiecte de legi privind descentralizarea în trei domenii, respectiv educaţie, sănătate şi poliţia locală.

"Trei legi vor intra în atenţia Guvernului în materie de descentralizare. Sunt trei proiecte care vor da putere autorităţilor locale şi vor da posibilitatea comunităţilor locale să aibă un cuvânt de spus", a afirmat Boc, la instalarea noului prefect al judeţului Cluj.

În ceea ce priveşte educaţia, Boc a spus că se observă că tot mai puţine şcoli profesionale răspund nevoilor comunităţilor locale de dezvoltare economică.

"Observăm că 80 la sută din absolvenţii învăţământului superior lucrează în alte domenii decât cele pentru care au fost pregătiţi. Din 1100 de şcoli profesionale, care erau în anii ‘90 mai sunt circa două sute. Sunt tot mai puţine şcoli profesionale care răspund nevoilor comunităţilor locale de dezvoltare economică", a afirmat premierul.

Potrivit acestuia, agenţii economici cer angajaţi pentru meserii precum bucătar, ospătar, frizer şi sudor, care sunt considerate de sistemul educaţional ca fiind ineficiente, în timp ce piaţa economică cere altceva.

"Ştim că primăriile alocă bani pentru repararea şcolilor, dar primăriile nu au un cuvânt de spus în ce priveşte managementul unităţilor de învăţământ. Ori dacă dai resurse financiare, trebuie să ai şi controlul modului în care se utilizează fondurile", a spus Emil Boc.

Sursa:www.mediafax.ro

vineri, 20 februarie 2009

Ecaterina Andronescu: Bugetul aprobat astăzi susţine majorarea salariilor profesorilor cu 33 de procente

Ministrul Educaţiei susţine că bugetul aprobat de Parlament e suficient pentru creştrea salariilor cu 33% pentru profesorii din domeniul preuniversitar.
Ecaterina Andronescu a declarat că majorarea salariilor trebuie reglementată printr-un act normativ. Andronescu a subliniat însă că salariile cadrelor didactice vor creşte doar în funcţie de performanţa acestora. "Fiecare profesor va fi evaluat în baza criteriilor de performanţă, pe care ministerul educaţiei le elaborează acum cu sindicatele din învăţământ. Cadrele didactice se vor autoevalua dar se va ţine cont şi de părerea colegilor de catedră, a părinţilor şi a elevilor", a afirmat Ecaterina Andronescu.
Sursa: www.realitatea.ro

miercuri, 18 februarie 2009

Scolile de Arte si Meserii vor fi desfiintate din toamna

Scolile de Arte si Meserii (SAM) nu vor mai exista incepand cu anul scolar 2009 - 2010. In schimb, a fost suplimentat cu 72.000 numarul de locuri la clasa a a IX-a. Reducerea numarului de locuri la Scolile de Arte si Meserii a inceput inca de anul trecut. Astfel, pentru anul scolar 2008 - 2009 numarul de locuri in clasele a IX-a de liceu a fost mai mare cu 39.000 fata de numarul absolventilor de clasa a VIII-a. Asta pe fondul reducerii din ce in ce mai mult a solicitarilor pentru acest tip de educatie. Conform statisticilor, in 2006 numai 5.600 de elevi s-au inscris la SAM, iar in 2008 numai 2.007 elevi au vrut sa invete o meserie inca de pe bancile scolii.
Elevii ocolesc Scolile de Arte si Meserii din cauza ofertei neatractive, unele dintre ele avand specializari care nu mai sunt cautate pe piata muncii. De asemenea, si conditiile din cadrul SAM-urilor i-au indepartat pe elevi tot mai mult de aceste scoli.
Sursa: www.ziua.ro

luni, 16 februarie 2009

Din buget s-au tăiat banii pentru cărţile profesorilor

Subventiile pentru acordarea ajutorului financiar cadrelor didactice titulare si suplinitorilor calificati, pentru procurarea de carti si materiale didactice, au disparut din proiectul de buget pe anul 2009. De pe lista cu finantari au fost taiate si sumele rezervate pentru fondul bibliotecilor scolare.

Proiectul de buget pentru 2009, ce urmeaza a fi promulgat saptamana aceasta de catre Parlament, la capitolul “Educatie” nu mai prevede acordarea subventiei de 100 de euro pentru fiecare cadru didactic si nici asigurarea finantarii fondului pentru bibliotecile scolare. Surse din Ministerul Educatiei au confirmat lipsa acestor prevederi, insa nu au putut da o explicatie oficiala, considerand ca aceste subventii, in contextul crizei economice, se vor putea reglementa pe parcursul acestui an, prin rectificarile ulterioare de buget. “Intr-adevar, aceste stimulente nu mai sunt stipulate in proiectul de lege privind bugetul rezervat invatamantului. Dupa parerea noastra, sunt niste pierderi importante atat pentru cadrele didactice, cat si pentru bibliotecile scolare. Aceasta masura incalca Legea privind stimularea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, lege care a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2007”, ne-a declarat Gheorghe Radulescu, presedintele executiv al Agentiei pentru Evaluarea si Acreditarea din Educatie. In opinia mai multor cadre didactice, lipsa ajutorului financiar in valoare de 100 de euro poate fi compensata, in aceasta perioada, daca salariile profesorilor ar fi majorate cu 33%.
Sursa: www.gardianul.ro

Serviciul pe şcoală

Deşi inspectoratele şcolare nu încurajează instituţia „elevului de serviciu“, copiii, părinţii şi profesorii închid ochii la această formă de chiul motivat.
Elevii abia aşteaptă ziua în care sunt de serviciu pe şcoală. Pentru câteva ore sunt mâna dreaptă a profesorului de serviciu, trec în condică vizitatorii instituţiei, transmit mesaje, interzic intrarea colegilor în cancelarie şi, cel mai important, nu merg la cursuri. În plus, sunatul pentru pauze este reglat în funcţie de ceasul copiilor, care oricum ticăie în favoarea lor.
În fiecare instituţie de învăţământ s-a format şi o mică „mafie“ a serviciului pe şcoală, astfel că elevii care nu vor să-şi îndeplinească această îndatorire, ci să meargă în schimb la ore, sunt înlocuiţi, la cerere, cu cei mai puţin interesaţi de şcoală. Asemenea fondului clasei, serviciul pe şcoală este considerat inutil de părinţi, acceptat cu bucurie de copii şi consimţit de profesori.
„N-am făcut până acum, dar ni s-a spus că o să facem. E mişto! Facem anunţuri la clase, sunăm de intrare şi de ieşire şi nu ne pune nimeni absenţe“, defineşte conceptul o liceeană de la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul“, la ieşirea din librăria de lângă şcoală. Purtătoarea blondă a trei cercei într-o ureche şi a ghiozdanului lăsat pe un umăr ştie că nu greşeşte dacă vorbeşte în numele tuturor colegilor ei: „Ne place să facem de serviciu“.
Şi elevii de gimnaziu sunt încântaţi că sunt de serviciu, nu neapărat că lipsesc de la ore, ci că le sunt de folos profesorilor. „Noi nu lăsăm pe toată lumea să intre în şcoală, pe cei care intră îi trecem într-o condică, facem anunţuri la clase. E interesant şi ne place“, spune o elevă de clasa a V-a de la Şcoala Generală nr. 81, consimţind că oricum le vine rândul cam greu, abia la două luni.
Chiar dacă nu văd eficienţa prezenţei copiilor la intrarea în şcoală, părinţii sunt îngăduitori.
„Şi eu am făcut pe vremea mea de serviciu. Oricum, eu îţi demonstrez că intru în şcoală cu tot cu portar şi cu tot cu elev de serviciu. Ei n-au nicio autoritate şi mai pierd şi orele. Pierd vremea degeaba, e ca o chiulangeală“, spune Felicia Lazăr, aşteptând pe o bancă, la soare, să-şi ia copilul de clasa întâi de la şcoală. Consideră că serviciul la licee poate avea efectul dorit. „Dacă ar fi mai mari şi s-ar pune problema drogurilor sau a bătăilor, cred că elevii de serviciu ar afla mai uşor şi ar putea să anunţe pe cineva“, crede femeia.
Conducerile şcolilor sunt mândre că reu şesc să menţină ordinea cu ajutorul ele vilor.
„Trebuie să vedeţi ce linişte e la noi. Chiar acum am vorbit cu nişte fetiţe de serviciu care făceau teste la geografie. Elevii comunică între ei, nu pierd nimic de la ore“, este convinsă Mihaela Marcovici, directorul adjunct al Şcolii Gene rale nr. 81.
Nici la liceu nu se consideră că serviciul pe şcoală ar periclita pregătirea elevilor, mai ales că un copil ajunge să fie de serviciu o singură dată pe an. „Rolul lor este bine precizat. Trebuie să stea cineva care cunoaşte persoanele din şcoală şi îi poate îndruma pe cei care nu cunosc şcoala“, explică directorul Colegiului Naţional „Mihai Viteazul“, Sever Popa.

Sursa: www.evz.ro

Încep mişcările de protest

Nemulţumirile declanşate de bugetul pentru 2009 par fără sfârşit. Funcţionarii publici, medicii de familie, cercetătorii, cu toţii se pregătesc de proteste. Seria mişcărilor de stradă a început deja. Aproximativ 350 de funcţionari publici protestează astăzi în faţa Guvernului.

Acţiunea organizată de Sindicatul Naţional al Funcţionarilor Publici a început de la ora 9.00 şi se va încheia la ora 11.00. Funcţionarii publici nu sunt de acord cu neplata orelor suplimentare şi nici cu reducerea sau eliminarea multor sporuri.

Funcţionarii publici mai ameninţă cu o grevă de avertisment pe 20 februarie, şi cu greva generală pe 27 februarie. Şi medicii de familie se pregătesc de protest, tot de luni. Ei sunt nemulţumiţi că bugetul alocat asistenţei medicale primare este cu 40 la sută mai mic decât în 2008.

Nici profesorii nu privesc bugetul cu ochi buni. Dacă nu vor primi 6 la sută din PIB pentru educaţie, dar şi majorarea de 33 la sută a lefurilor dascălilor, sindicatele se vor consulta pentru a stabili un calendar al protestelor. Nemulţumiri sunt şi în tabăra cercetătorilor. Aceştia se vor întâlni astăzi cu ministrul Finanţelor pentru a discuta despre banii alocaţi domeniului.

Bugetul mai are de trecut doar un hop ca să devină lege. În câteva zile, parlamentarii vor da votul final acestui document.

Sursa:www.realitatea.ro

marți, 10 februarie 2009

Ne vei lipsi, ,,Păsărilă''!

De ce a fost să se întâmple aşa? De ce soarta ta a fost atât de crudă? De ce era nevoie de atâta durere, de atâtea lacrimi? Nimeni nu va şti vreodată de ce. Vei rămâne mereu în sufletele noastre. Nu te vom uita niciodată. Ţi-a fost scris să mergi atât de repede alături de Hâldan, un alt mare dinamovist plecat devreme dintre noi.
De ce trebuia să fii şi tu o legendă? Ce minunat era să fi fost doar un mare handbalist. Handbalul românesc va fi acum şi mai sărac. Ne vor lipsi golurile tale. Ne vei lipsi, uriaşule! Să-ţi fie ţărâna uşoară. Dumnezeu să te odihnească!

Un elev de clasa a II-a nu este lăsat să vină la şcoală pentru că nu are bani de uniformă

Se intampla in Romania anului 2009. Un baiat de clasa a II-a dintr-o comuna damboviteana nu a fost lasat sa participe la orele de curs pentru ca nu avea uniforma. Parintii copilului spun ca baiatul nu a fost primit in clasa pentru ca nu venea imbracat in tinuta obligatorie pentru orele de curs. Mama si tatal elevului spun ca lipsa banilor de uniforma nu este un motiv intemeiat pentru care copilul sa nu poata invata alaturi de ceilalti colegi. Mai mult, acestia sustin ca directoarea l-ar fi lovit pe baiat, iar invatatoarea nu l-a primit la ore, potrivit Pro TV. Dupa indelungi discutii, parintii si conducerea scolii au ajuns la un compromis. Baiatul va putea sa vina la ore, insa numai in haine de culoare asemanatoare uniformei.
Sursa: www.realitatea.ro

Federaţiile sindicale din învăţământ au suspendat negocierea Contractului colectiv de muncă

Negocierea contractului colectiv de muncă unic la nivel de ramură învăţământ a fost suspendată, marţi, la iniţiativa reprezentanţilor FSLI, FEN, "Spiru Haret" şi "Alma Mater", care au solicitat proiectul de buget elaborat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării (MECI).

Reprezentanţii sindicaliştilor din educaţie susţin, într-un comunicat de marţi, că motivele care au stat la baza suspendării se referă la nerespectarea de către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării a obligaţiei prevăzute de Legea nr. 130/1996 privind negocierea Contractului colectiv de muncă, respectiv de a pune la dispoziţia federaţiilor sindicale o serie de informaţii care să permită o analiză comparată a situaţiei locurilor de muncă, a clasificării profesiilor şi meseriilor, a nivelului de salarizare, a duratei timpului de lucru şi a organizării programului de lucru.

Potrivit Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Federaţiei Educaţiei Naţionale (FEN), Federaţiei "Spiru Haret" şi Federaţiei "Alma Mater", materialele trebuiau puse la dispoziţia partenerilor sociali încă de la jumătatea lunii ianuarie 2009.

De asemenea, sindicaliştii reclamă nerespectarea de către MECI a obligaţiei asumate la prima reuniune din acest an, de a face observaţii şi propuneri pe marginea proiectului comun de contract colectiv prezentat de cele patru federaţii sindicale reprezentative, precum şi prezentarea de către minister a unui proiect de contract, care nu conţine drepturi a căror acordare şi cuantum sunt reglementate prin dispoziţii legale şi nici drepturi reglementate de Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel Naţional pe anii 2007-2010.

Totodată, potrivit federaţiilor sindicale, proiectul de contract prezentat de MECI nu conţine o serie de drepturi negociate în conformitate cu prevederile articolului 50 alineatul 12 din Statutul personalului didactic şi consacrate de Contractul colectiv de muncă la nivel de ramură în vigoare, precum şi de cele anterioare şi nici prevederile din Contractul colectiv de muncă în vigoare ce consacră dialogul social.

Un alt motiv pentru care negocierea a fost suspendată se referă la lipsa de reacţie a MECI faţă de abuzurile autorităţilor locale din întreaga ţară, care, încâlcând prevederile legale în vigoare, au dispus sistarea plăţii orelor suplimentare, a salariului de merit, a gradaţiei de merit, a premiului lunar din suma de doi la sută din fondul de salarii, a sporului pentru condiţii grele, periculoase şi nocive.

Federaţiile sindicale au solicitat să li se pună la dispoziţie Proiectul de buget pentru anul 2009 elaborat de MECI, avizat de Ministerul Finanţelor Publice şi aprobat de Guvern, precum şi Memorandumul prin care Executivul a solicitat fiecărui minister reducerea cu 20 la sută a cheltuielilor de personal.

Potrivit sindicaliştilor, negocierile sunt suspendate până în momentul în care Ministrul Educaţiei va prezenta liderilor federaţiilor sindicale toate informaţiile solicitate privind bugetul pe anul 2009 şi măsurile pe care Guvernul intenţionează să le adopte în privinţa unor drepturi ale salariaţilor din învăţământ.

Sursa: www.mediafax.ro

duminică, 8 februarie 2009

Luni începe semestrul al doilea

Peste 3.500.000 de elevi şi preşcolari încep, luni, al doilea semestru din acest an şcolar, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Al doilea semestru se va termina pe 12 iunie, iar în perioada sărbătorilor de Paşte, respectiv între 11 şi 20 aprilie, este planificată vacanţa de primăvară.
Elevii claselor a VII-a şi a VIII-a care nu au participat la prima sesiune a tezelor cu subiect unic, vor susţine examenele într-o sesiune specială, pe 10, 12, 17 şi 19 februarie, urmând ca la sfârşitul lui aprilie şi începutul lunii mai să aibă loc examenele din materia studiată în acest semestru.
Elevii claselor a VIII-a vor trebui să îşi aleagă, în acest semestru, liceul sau şcoala profesională la care vor să înveţe mai departe şi să se înscrie la repartizarea computerizată. Pe 1 mai va fi făcută publică oferta de şcolarizare în învăţământul postgimnazial, va fi tipărită broşura care cuprinde informaţiile despre admitere, iar şcolile vor începe realizarea bazelor de date cu datele personale ale elevilor.
Tot pe 1 mai începe şi înscrierea candidaţilor la bacalaureat, care trebuie să depună dosarele până pe 9 mai. Bacalaureatul va avea loc între 22 iunie şi 9 iulie şi se va desfăşura la fel ca anul trecut, cu publicarea subiectelor la probele scrise pe internet, pe 1 martie.
Acesta ar putea fi ultimul an în care se susţin teze unice, iar de anul viitor ministrul Educaţiei doreşte să treacă la o nouă modalitate de admitere în liceu şi la un examen de bacalaureat cu mai puţine probe.
Sursa:www.realitatea.ro

sâmbătă, 7 februarie 2009

Va avea sistemul de învăţământ puterea să suporte greaua operaţie?

Este un adevăr faptul că sistemul de învăţământ românesc se confruntă cu mari probleme. În presă au apărut numeroase cazuri de corupţie şi cazuri de violenţă, numeroase studii ale organizaţiilor neguvernamentale şi cercetări ale unor institute şi asociaţii au relevat faptul că sunt multe lucruri care trebuie schimbate în şcoala românească. Noi, profesorii cunoaştem aceste probleme mai bine decât alţii pentru că ne confruntăm permanent cu ele şi luptăm să le rezolvăm. De multe ori este o luptă cu morile de vânt, pentru că oricât de mult am dori să schimbăm ceea ce nu merge bine, constatăm că dorinţa noastră, eforturile noastre nu sunt suficiente.
Toate problemele sistemului de învăţământ românesc s-au acumulat în timp. Ele au fost întotdeauna cunoscute de cei care vremelnic au fost răspunzători de soarta acestuia. Ei însă s-au prefăcut că nu văd şi nu aud nimic. Şi astfel bolile au devenit cronice, chiar incurabile. Era mai uşor ca problemele semnalate să fie rezolvate treptat. Acum se doreşte rezolvarea lor dintr-o dată printr-o operaţie extrem de complexă şi dureroasă. Eu însă cred că ar trebui să ne întrebăm şi dacă sistemul va avea puterea să o suporte.
Trebuie făcute schimbări, chiar substanţiale, în sistemul de învăţământ, care să ducă la însănătoşirea acestuia, dar ele trebuie făcute cu mare atenţie, cu grija de a nu se distruge şi aceea de a se păstra ceea ce merită păstrat, ceea ce este bun şi şi-a dovedit valoarea în timp.

joi, 5 februarie 2009

Reforma în învăţământ trebuie realizată în folosul şcolii

În curând, poate chiar la sfârşitul lunii februarie, vom afla ceea ce ne pregătesc guvernanţii. Vom vedea cum gândesc ei să realizeze Reforma şcolii româneşti. Vom şti dacă semnalele de alarmă, trase de mulţi dintre noi şi de către o parte a presei, au fost justificate sau dacă ne-am alarmat fără rost.
Şcoala românească se află în impas de multă vreme. Sunt multe problemele de care ne lovim şi care ar trebui rezolvate. Reforma în învăţământ, fără nici o îndoială, trebuie realizată. Dar trebuie făcută Reforma noastră, cu noi şi în folosul deopotrivă al societăţii româneşti, al profesorilor, părinţilor şi al elevilor. Dacă se produc schimbări doar de dragul schimbării, doar pentru că aşa cere Uniunea Europeană, pentru că trebuie realizată descentralizarea sau pentru că este criză, atunci nu am făcut nimic şi riscăm să stricăm şi ceea ce a mai rămas bun în sistemul de învăţământ românesc.
Guvernanţii ar trebui să găsească răspunsurile la problemele pe care le-au identificat în interiorul sistemului de învăţământ, cu ajutorul oamenilor care slujesc şcoala românească de la catedră şi nu doar cu al celor din birourile ministeriale sau sindicale. Îmi este teamă că rezolvările care vor fi găsite de către aceştia nu vor fi cele corecte. În plus, pe lângă problemele reale, cronice, grave pe care şi noi, dascălii, dorim să le rezolvăm, vor apărea altele care îi vor aduce pe truditorii şcolii în pragul unor mari nemulţumiri.
De ce în loc să rezolvăm nişte probleme care împiedică funcţionarea eficientă a sistemului de învăţământ creăm altele mult mai periculoase? De ce nu încercăm să păstrăm ceea poate fi păstrat şi încercăm să schimbăm sistemul din temelii? Cui foloseşte de pildă desfiinţarea titularizării în învăţământ? De ce să mărim numărul elevilor dintr-o clasă, când se lucrează foarte greu în condiţiile actuale cu 20, 25 sau 30 de elevi? De ce în loc să motivăm financiar cadrele didactice pentru a desfăşura o muncă de calitate, îi aducem la limita subzistenţei prin desfiinţarea sporurilor şi a acelor adaosuri salariale pe care le primesc profesorii performanţi? De ce în loc să încercăm să păstrăm oamenii valoroşi în sistemul de învăţământ, îi facem să se simtă ca frunzele bătute de vânt şi îi împingem spre alte ocupaţii mai bine remunerate, mai liniştite, mai apreciate de către societate?
Nu mai avem prea mult de aşteptat până când vom afla ce urmează cu adevărat să ni se întâmple. Dar mai este suficient timp pentru a împiedica săvârşirea unor mari greşeli cu urmări incalculabile pentru viitorul României.
(Articol publicat în ,,Tribuna Învăţământului'')

Liderii de sindicat iau (din nou) atitudine

Federaţia Educaţiei Naţionale anunţă că în orice moment pot începe proteste spontane ale profesorilor deoarece, din cauza declaraţiilor primului ministru privind măsurile de criză, ordonatorii de credite nu au aprobat statele de plată, ceea ce duce la întârzierea primirii salariilor.
,,Nici măcar până la ora actuală angajaţii din şcoli nu şi-au primit al 13-lea salariu. Avem semnale că în multe judeţe salariile pe luna ianuarie nu vor fi primite la timp şi integral din cauza ordonatorilor de credite care au respins statele de plată solicitând refacerea acestora şi eliminarea orelor suplimentare, a premiului de 2% şi a salariului de merit. De asemenea, ne îngrijorează maniera în care anumiţi ordonatori de credite au hotărât doar pe baza unei declaraţii a premierului să diminueze bugetul unităţilor de învăţământ cu 20%, fără a avea suportul legal", a declarat liderul sindical, Constantin Ciosu.
Pe lângă neplata celui de-al 13-lea salariu şi întârzierea celui de pe luna ianuarie, F.E.N. anunţă că Ministerul Educaţiei nu a pus încă la dispoziţia sindicaliştilor forma finală a bugetului alocat Educaţiei şi un plan al creşterilor salariale pe acest an, ceea ce ar putea duce la amânarea majorărilor salariale, altfel spus la îngheţarea lor pe mai multe luni.
Sursa: www.realitatea.ro

marți, 3 februarie 2009

Între ciocan şi nicovală sau între aplicarea legii şi pierderea sporurilor

Am sperat că ni se vor mări salariile şi ne-am lăsat amăgiţi timp de câteva luni. Nici nu concepeam faptul că am putea pierde chiar şi câteva procente din creşterea salarială de fix 50%, aşa cum scria presa, dar care în realitate era în jur de 45%. Timpul a trecut şi ne-am văzut confruntaţi cu greaua moştenire, cu recesiunea economică, cu criza gazului rusesc, cu demisiile miniştrilor de Interne şi cu alte catastrofe, apărute tocmai acum când dascălii români trebuiau să primească ,,enorma'' majorare salarială de 33%.
Ce au gândit domnii Băsescu şi Boc? Cum ar putea să-i tempereze pe profesori din elanul revendicărilor salariale? Cum altfel decât ameninţându-i cu tăierea sporurilor, primelor şi indemnizaţiilor. Nu toţi, dar mai mult de jumătate dintre profesori beneficiază de unul sau mai multe dintre următoarele sporuri, prime sau indemnizaţiii: salariul sau gradaţia de merit, indemnizaţia de dirigenţie, premiul de 2%, sporul de ecran, sporul de rural, premiul anual etc. Prin pierderea acestora, salariile actuale ale profesorilor s-ar reduce cu aproximativ o treime.
Ce îşi doresc acum cel mai mult profesorii? Să se aplice legea care prevede majorări salariale de 33%, 45% sau 50%? Din păcate, nu. Am ajuns în situaţia să ne temem că vom pierde şi aceste mici adaosuri salariale şi ne dorim mai mult păstrarea actualelor salarii decât o ipotetică şi îndepărtată creştere salarială.

luni, 2 februarie 2009

16 ani fără Mişa Klein

Au trecut 16 ani de cînd Mişa Klein a devenit legendă. A fost un fotbalist nepereche, un truditor al gazonului, un caracter deosebit. A fost unul dintre copiii de suflet ai lui Mircea Lucescu alături de Rednic, Andone, Gabor. A iubit fotbalul mai mult decât orice şi i-a dăruit totul, chiar şi viaţa. A murit pe 2 februarie 1993 pe terenul de antrenament, lăsînd un gol imens în echipa naţională a României şi în sufletele noastre.
Să-ţi fie ţărâna uşoară, Mişa Klein. Nu te vom uita niciodată!

duminică, 1 februarie 2009

Fără teze unice şi cu Bac-ul simplificat de la anul

Ministrul Ecaterina Andronescu îşi propune ca, din 2010, să elimine testele cu subiect unic şi admiterea la liceu pe baza notelor din gimnaziu, iar Bac-ul să fie mai exigent.

Începând cu anul şcolar 2009- 2010, pe elevii de gimnaziu şi pe liceeni îi aşteaptă noi schimbări în ceea ce priveşte modalităţile de evaluare şi de admitere. Testele cu subiect unic vor fi eliminate şi le vor lua locul evaluările naţionale, a căror periodicitate va fi hotărâtă până în luna aprilie a acestui an. Nici examenul de Bacalaureat nu scapă de schimbări. Considerat de ministrul educaţiei, Ecaterina Andronescu, depăşit şi irelevant pentru nivelul de pregătire a liceenilor, Bacalaureatul va căpăta o altă formă anul viitor. Cel mai probabil, spun surse din domeniul educaţiei, se va reduce numărul de probe de la şapte la trei.

Liceul cu opt „calificări“
„Nu vreau să mă gândesc într- o perspectivă îndepărtată la aceste schimbări. Totuşi, anul ăsta nu se mai poate face nimic, pentru că metodologia spune că nu se pot face schimbări în curriculum decât cu un an înainte. Schimbările sunt totuşi necesare, sunt o cerinţă a Pactului pentru Educaţie“, şi-a motivat intenţiile Ecaterina Andronescu.

Ministrul educaţiei şi-a exprimat şi dorinţa ca din anul şcolar 2009-2010 să nu se mai ţină cont de notele din gimnaziu pentru admiterea la liceu. „Trebuie să ţinem cont de creşterea per formanţei în şcoli. Pentru asta, avem de gând să realizăm un curriculum bazat pe dobândirea celor opt competenţecheie prevăzute de Pactul pentru Educaţie şi să gândim o modalitate de evaluare a competenţelor. Noi lucrăm acum la curriculum, urmând ca în aprilie să dăm proiectul de lege în parlament“, a promis ministrul Andronescu.


"Ne vom gândi la o formulă ca să facem examenele serioase şi exigente. Elevul copiază în şcoală şi îşi creează falsa impresie că poate să facă lucrul acesta oricând în viaţă." - Ecaterina Andronescu, ministrul educaţiei


Bac-ul dat în universităţi
Examenul de Bacalaureat va suferi simplificări, dar ministrul educaţiei asigură că examenul va fi „foarte exigent“. Îngrijorată de fenomenul copiatului la examene, Andronescu va lucra şi la un sistem mai eficient de supraveghere a elevilor.

O măsură ar putea fi organizarea examenelor în sediul universităţilor. „Ne vom gândi la o formulă ca să facem examenele serioase şi exigente. Elevul copiază în şcoală şi îşi creează falsa impresie că poate să facă lucrul acesta oricând în viaţă“, a mai spus ministrul.
copiat la bac